Skrócone zginacze bioder?

Skrócone zginacze bioder?

Postprzez Marcin94 9 cze 2015, o 21:55

Witam,

Mam starsznie przykurczone zginacze bioder. Powoduje to u mnie ból w dolnym odcinku lędźwiowym (napięte prostowniki i powiększony łuk w dolnym odcinku kręgosłupa), miednica pochylona do przodu, jak lekko ugnę nogi w kolanach i pochylę się lekko w przód to napięcie i łuk się zmniejsza. Znalazłem w sieci test Thomasa i jak przyciągam nogę do klatki to druga podnosi się i odwodzi. Mam wrażenie, że zewnętrzną część uda mam jak z kamienia, foam rolling i rozciąganie pomaga tylko chwilowo. Najgorzej jest jak siędzę przez jakiś czas, wtedy po wstaniu ciężko mi się wyprostować. Odkąd zacząłem trenować pośladki i brzuch polepszyło się trochę, ale od jakiegoś czasu nie ma poprawy. Nie mam pojęcia jak mogę rozluźnić te mięśnie, czuje, że dość mocno się aktywują nawet podczas zwykłego marszu.

Byłbym wdzięczny za jakiekolwiek porady, pozdrawiam.
Marcin94
 
Posty: 2
Dołączył(a): 9 cze 2015, o 21:35

Re: Skrócone zginacze bioder?

Postprzez Maciej Brożyński 11 cze 2015, o 09:33

Dzień dobry,
Najczęściej dolegliwości odcinka L-S nie są związane ze skróceniem mięśni kończyn dolnych. W zdecydowanej większości przyczyną jest po prostu dyskopatia (najczęściej L5-S1). Wbrew powszechnym opiniom na internecie, rzeczywiste skrócenie mięśni pojawia się tylko w chorobach nerwowo-mięśniowych. Wielokrotnie dyskutowaliśmy na ten temat elastyczności mięśni w gronie specjalistów i nie znaleźliśmy podstaw do wydłużania ich w celu "odzyskania" idealnego balansu ciała. Co z drugiej strony nie oznacza, że techniki rozciągające nie mogą przynosić ulgi. Nie jest to jednak związane z samym wydłużeniem sarkomerów. Przykład. Pozycja do testu Tomasa jest jednocześnie pozycją odciążenia odcinka lędźwiowego i również pozycją do rozciągania. Jeśli wykonamy regularnie tego typu ćwiczenie i zmniejszy się ból kręgosłupa nie będziemy mogli powiedzieć jednoznacznie, że to "wydłużenie" mięśni zginających biodro spowodowało poprawę, bo jednocześnie oddziaływaliśmy na kręgosłup bezpośrednio. To tylko początek góry lodowej w tego typu rozumowaniu :)
Nie zmienia to faktu, że techniki rozciągające pośrednio mogą dawać poprawę dolegliwości z dolnego odcinka kręgosłupa. Dlatego jeśli pomaga to Panu to proszę je robić. Ja osobiście jeśli mówimy o rozciąganiu to proponuję robić to właśnie w pozycji leżenia tyłem. Jeśli chce Pan to robić w klęku to proszę uważać na przeprost odcinka lędźwiowego. Ja stosuję u pacjentów podparcie przez piłkę medyczną lub krzesło. Lekko pochylam pacjenta w kierunku podparcia, żeby zmniejszyć przeprost L-S (dla mięśnia biodrowego). Jeśli chcę wpłynąć na mięsień lędźwiowy to trzeba dodać do tej pozycji zgięcie boczne przeciwne do rozciąganej strony. Ta pozycja jest już nieco karkołomna, ale przy odpowiednim wyczuciu ciała i podparciu jest komfortowa. Jeśli chce Pan uzyskać trwałą poprawę ruchomości nie może Pan się rozciągać w bólu. Wrażenie powinno być rozciągnięcia, ale nie bólu! Czas - minimum 4-5x 45 sekund. O tym też zapomina się często. Poprawa zakresu ruchomości (nie mylić z rozciągnięciem - nic się tu bowiem nie wydłuża, tylko układ nerwowy się adaptuje) wymaga czasu i systematyczności.
Ale...
Napisał Pan, że ból się zmniejsza po ćwiczeniach na kręgosłup. To jest kierunek w który by zainwestował. Proszę tylko pamiętać, że nasze mięśnie potrzebują wszystkich typów pracy mięśniowej - statycznej, dynamicznej (koncentrycznej i ekscentrycznej). Uwzględniając to oraz progresję obciążeń można pomóc większości pacjentów z problemami L-S.
Mam nadzieję, że uda się Panu z powyższego coś dodać do terapii :)

Pozdrawiam,
Maciej Brożyński
Ostatnio edytowano 11 cze 2015, o 20:51 przez Maciej Brożyński, łącznie edytowano 1 raz
JEŚLI PODOBAJĄ SIĘ PAŃSTWU NASZE ODPOWIEDZI, ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA NASZEGO FANPAGE NA FACEBOOKU :) ORAZ DO WEJŚCIA NA NASZĄ STRONĘ!
https://www.facebook.com/fizjoklinika
http://www.fizjoklinika.com
Avatar użytkownika
Maciej Brożyński
 
Posty: 211
Dołączył(a): 8 paź 2013, o 21:56

Re: Skrócone zginacze bioder?

Postprzez Marcin94 11 cze 2015, o 18:28

Dziękuję za odpowiedź.

Nie do końca rozumiem pierwszej części Pana wypowiedzi, mianowicie jak dyskopatia może wpływać na to, że mam zmniejszony zakres ruchu w biodrowo-lędźwiowym? Myślałem, że to kwestia zaburzenia balansu pomiędzy mięśniami ciągnącymi miednicę w przód i tył. I skoro wydłużanie mięśni nie jest konieczne, to jak na to działać? Mój tryb życia jest niestety siedzący (studia dzienne + praca w biurze rachunkowym), więc to dodatkowo pogłębia problem...

Zauważyłem jeszcze jedną rzecz ostatnio. Pomimo, że nie jestem specjalnie "gruby" to mam trochę odstający brzuch. Po aktywacji mięśni brzucha wygląda on lepiej, jest bardziej płaski, czuję się stabilniej. Mam wrażenie, że mój brzuch jest za słaby i zwyczajnie nie trzyma miednicy. I teraz nasuwa się pytanie czy taki stan rzeczy mógł spowodować moje dolegliwości?

Czy poniższe ćwiczenia mogę stosować w moim przypadku?

dynamiczne:
kettlebell swing jako aktywacja
single leg squat
single leg deadlift
single leg hip thrust
reverse abdominal crunches
abdominal crunches

statyczne:
plank
side plank
glute bridge
Marcin94
 
Posty: 2
Dołączył(a): 9 cze 2015, o 21:35

Re: Skrócone zginacze bioder?

Postprzez Maciej Brożyński 12 cze 2015, o 21:59

Dzień dobry,
Upraszczając zatem moją wcześniejszą wypowiedź:
1. "Rozciąganie" de facto nie prowadzi do wydłużenia tkanek lecz zwiększa tolerancję układu nerwowego w skrajnych ułożeniach stawów.
2. Zakres ruchomości w stawach zależny jest przede wszystkim od genów. Na drugim miejscu plasuje się funkcja. Czyli przez powtarzanie czynności w skrajnych zakresach ruchu możemy zwiększyć całkowity zakres.
3. Krzywizny kręgosłupa są przede wszystkim związane z genami (determinacja elastyczności tkanek, budowy stawów itp).
4. Dolegliwości odcinka lędźwiowego nie są zależne od zakresu ruchomości w biodrach. UWAGA to nie oznacza, że poprzez pracę nad zakresem ruchomości nie można poprawić stanu L-S. Związane jest to z tym, że ćwiczenia nad ruchomością bioder wprowadzają również ruch na poziomie L-S co może prowadzić "przy okazji" do leczenia segmentu.

Co do ćwiczeń.
1. Zasada - dla kręgosłupa drugorzędnym jest to co się ćwiczy. Ważna jest konsekwencja i technika.
2. W ćwiczeniach trzeba kierować się bólem. Jeśli pojawia się ból bezpośrednio lub następnego dnia po sesji - trzeba coś skorygować.
3. Progresja obciążeń - kręgosłup lubi ćwiczenia, ale te do których jest przyzwyczajony. Zatem trzeba mu dać się zaadaptować do danego typu wysiłku.
4. Równowaga między typami pracy - statyka, dynamika.

Ćwiczenia, które Pan zasugerował są ok, pod warunkiem, że będzie je Pan wdrażał stopniowo. Jeśli ćwiczy je Pan już od jakiegoś czasu to urozmaicił bym je nieco, dodał inne, żeby organizm był odpowiednio bodźcowany. Jakie ćwiczenia dodać? Patrz punkt pierwszy i drugi. Jeśli zachowa Pan powyższe zasady i będzie Pan słuchał swojego kręgosłupa to po pewnym czasie będzie na pewno lepiej. Czasowo leczenie wygląda bardzo różnie - od kilku sesji do kilku miesięcy nawet. Zależne jest to od baaaaardzo wielu czynników czasem niezależnych od nas.
Jeśli nie będzie Pan mógł sobie poradzić proszę udać się do doświadczonego w treningach terapeuty. Na pewno coś wymyślicie.

Pozdrawiam,
Maciej Brożyński
JEŚLI PODOBAJĄ SIĘ PAŃSTWU NASZE ODPOWIEDZI, ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA NASZEGO FANPAGE NA FACEBOOKU :) ORAZ DO WEJŚCIA NA NASZĄ STRONĘ!
https://www.facebook.com/fizjoklinika
http://www.fizjoklinika.com
Avatar użytkownika
Maciej Brożyński
 
Posty: 211
Dołączył(a): 8 paź 2013, o 21:56


Powrót do Obręcz biodrowa, Miednica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron